Dagboken -ett romanprojekt

Ett romanprojekt för årskurs 3-6

Lärarhandledning av Josef Sahlin och John Oskarsson 2014

dagboken cover

Detta är en lärarhandledning till att skriva dagboksromaner med elever. Dagboksromaner har fått en renässans i och med de populära böckerna om Greg (Jeff Kinney) m.fl. så det finns mycket litteratur att hämta inspiration ifrån. Arbetet med dessa dagböcker ger också en inramning till övningar av olika texttyper (bl.a. de skoltypiska texttyper som Pauline Gibbons beskriver i Stärk språket, stärk lärandet… Hallgren Fallgren 2013). Dagboksromanen erbjuder en plattform för att prova och leka med sina färdigheter i återberättande text, beskrivande text, löpsedelstext, skriftliga instruktioner, recensioner, argumenterande text, reklambudskap, poetisk text m.m. Stort fokus läggs på humor i skapandet och på kollaborativt lärande i klassrummet.

Vi som konstruerat läromedlet heter Josef Sahlin och John Oskarsson och vi arbetar till vardags i Årstaskolan i Stockholm.

Klicka här för att att läsa eller skriva ut hela lärarhandledningen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *