Tekniken ingen motpol till det konstnärliga och produktiva

Man kan lätt tro att man i arbetet med datorer och liknande teknik skulle innebära att vi enbart fostrar framtida programmerare som kommer att sitta framför en skärm och dricka Joltcola resten av livet. Att eleverna ändå sitter framför datorn så mycket, så varför ska vi uppmuntra det i skolan?

Jag menar att vi kan dra nytta av den digitala kompetens som många elever besitter men vidga perspektiven och användningsområdena, även för oss själva. Spelar vi ett spel eller tittar på klipp på Youtube är vi bara konsumenter (inte enbart av ondo dock) men vi har stora möjligheter att utvecklas som producenter med teknikens hjälp.

Vi jobbar mycket med konstnärliga inslag i klassen och med teknikens hjälp kan vi visa upp det vi gör, dokumentera utflykter eller exkursioner i skogen, spara det vi producerar, utveckla det vi producerar och organisera allt vi gör för att se progression i arbetet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *